Kjøkkenutstyr & design på nettet
Gratis frakt over 600 kr.
Rask levering
365 dagers angrerett
Handlekurv Kurv 0 kr Handlekurven er tom
0
Legg i handlekurven
enheter
Handlekurv Kurv Vis handlekurv Gå til kassen Handlekurven er tom
0
Legg i handlekurven
enheter
Handlekurv Kurv 0 kr Handlekurven er tom
0
Legg i handlekurven
enheter
Handlekurv Kurv Vis handlekurv Gå til kassen Handlekurven er tom
0
Legg i handlekurven
enheter

Her finner du tips til hvordan du kan bli smartere på matavfall, kompostere på kjøkkenet og oppbevare
maten riktig, slik at den varer lenger. Vi ønsker også å inspirere deg til å spise mer vegetarisk mat og kommer
med konkrete tips til hvordan du kan begyne! Sist men ikke minst, går vi gjennom hvilke råvarer som er
sesong i løpet av den kommende høstperioden. Du finner, selvfølgelig, også et utvalg produkter som
hjelper deg å leve et grønnere og mer bærekraftig liv!

MATAVFALL OG MATOPPBEVARING

I dag kaster vi mye mat helt unødvendig. Det er hverken bra for lommeboken eller miljøet. Derfor har vi
samlet våre beste tips på hvordan du kan bli smart på matavfall, oppbevare maten riktig og utnytte rester
på en mye bedre måte.

Riktig oppbevaring

Forleng matens levetid ved å oppbevare den riktig!

  • Kaffe – Det er viktig å beskytte kaffen mot oksygen for å bevare dens smak og aroma! Bruk en klemme eller kaffeboks for å bevare smaken.
  • Olivenolje - Oppbevar oljen mørkt for å unngå at den blir harsk.
  • Grønnsaker – Unngå slitne reddiker, gulrøtter eller salat ved å legge dem i vann i kjøleskapet og så pigger de seg opp igjen. De vil absorbere vannet og bli kjempespenstige nok en gang.

Kjøleskapet

På tide med nytt kjøleskap? Invester i en energieffektiv variant og spar penger på strømregningen. Se også etter et kjøleskap med klimasoner. Hvis en del av kjøleskapet kan være under null, kan kjøtt og fisk vare mye lenger. I den mindre kjølige sonen (8-12 grader) trives fruktene og grønnsakene mye bedre. Da holder de seg betydelig bedre enn i den vanlige kjøletemperaturen på 4-8 grader.

"Best før" betyr ikke "dårlig etter"

Best før-datoen betyr ikke hvor lenge en matvare er trygg, men til hvilken dato maten forventes å holde sin beste kvalitet. Maten kan derfor være fullt spiselig selv om datoen har passert. "Utløpsdato", derimot, betyr at maten ikke er trygg å spise etter at denne datoen har passert.

Fem smarte tips til å spare både mat og penger!

  • Ompakk store pakker i mindre porsjoner og frys dem ned, slik at de ikke blir dårlige før du rekker å spise dem.
  • Bruk termos og unngå å brygge på oppvarmet kaffe som er blitt bitter.
  • Med et blandebatteri kommer du lang vei på kjøkkenet! ”Fluff opp” sausen, lag smoothies på eldre bananer eller bland salat med eddik til en kald grønn saus.
  • Lag langkokende gryteretter i en slowcooker – den bruker bare litt mer energi enn en vanlig lyspære! Kok opp maten i på slowcookeren og frys den ned.
  • Vakuum-pakk maten din! Ved å vakuumpakke maten lagres den på en praktisk måte, som gjør at vitaminene og næringsstoffene holdes vedlike.

Rester? Ingen fare – slik kan du utnytte også den maten:

  • Ris: Lag en kålpudding eller stekt ris, hvor du kan blande inn alt du har i skapet. Du kan kalle det en asiatisk gryterett og det vil være sant!
  • Kokte poteter: Lag stekte poteter – ingen stekt potet er like god som den som er laget av kjøleskapskalde kokte poteter. Du kan også kutte dem opp i en omelett, steke dem i ovnen med parmesan eller slenge dem oppi en tynn suppe.
  • Havregrøt: Lag havreknekke med frø på dine grøtrester, eller bland dem oppi en pannekakerøre.

Komposter mer med Bokashi

Håper dette har inspirert deg til mer matsvinnsmarte vaner på kjøkkenet. Men, har du fortsatt mat som må kastes, slik som for eksempel kaffegrut og bananskall, kan du legge dette oppi en Bokashi-kjøkkenkomposter. Det er en enkel og smart måte å omdanne matavfall til jord og gjødsel, helt uten kjemikalier. Hver gang du begraver bokashi-avfallet ditt skaper du karbongjødsel i tillegg, ettersom dens gode bakterier binder karbon og nitrogen i jorden.

VEGETARISK MAT - BRA FOR HELSEN OG PLANETEN

Hvordan komme i gang med vegetarisk matlaging?

Et godt tips er å fortsette å tilberede dine vanlige retter men bytt ut kjøttet med f.eks. bønner, rotgrønnsaker eller kjøtterstatninger. Prøv å lage din neste Stroganoff med sopp eller halloumi, eller taco med bønner og lasagnen med linser. Vegetarisk mat er så mye mer enn bare salat!
På denne måten, ved å lage de samme rettene, bare erstatte kjøttet med noe annet, går som regel overgangen ganske lett ned hos barna, som kanskje ikke synes det er så gøy med helt nye grønnsaksretter.

Forskjellen mellom vegetarisk og vegansk mat:

  • Vegansk mat inneholder ingenting fra dyreriket, ingen kjøtt, fisk, skalldyr, meieriprodukter, egg eller honning.
  • Lakto-vegetarisk mat inneholder grønnsaker og melkeprodukter.
  • Lakto-ovo-vegetarisk mat inneholder grønnsaker, meieriprodukter og egg.

ØNSKER DU MER VEGANINSPIRASJON OG SMAKFULLE OPPSKRIFTER?

SPIS ETTER SESONG

Hva vil det si å spise sesongmessig?

På bildet kan du se hvilke råvarer som er i sesong i løpet av høsten. Gjennom denne herlige sesongen kan du benytte anledningen til å oppdage nye smakfulle varianter av kål og kose deg med diverse forskjellige rotgrønnsaker. For å fortsette å spise etter sesong resten av året kan du følge vår sesongkalender nedenfor:

Hvilken mat er i hvilken sesong?

På bildet kan du se hvilke råvarer som er ypperlig å spise om høsten. Som nevnt, da kan du om høsten fråtse i kål og rotgrønnsaker og i løpet av de andre sesongene kan du fokusere på følgende:

  • Vinter (januar-mars): Aubergine, blomkål, brokkoli, rosenkål, fennikel, grønnkål, artisjokker, kålrot, løk, gulrøtter, paprika, poteter, selleri, rødbeter, rødkål, spinat, kål, eple, mangold og pastinakk.
  • Vår (april-juni): Blomkål, brokkoli, isbergsalat, kålrot, løk, gulrøtter, poteter, purre, selleri, rødbeter, salat, asparges, hvitkål, fennikel, mangold, pastinakk. Rabarbra.
  • Sommer (juli-september): Blomkål, brokkoli, friske bønner, fennikel, agurk, isbergsalat, artisjokk, kålrabi, kålrot, løk, mais, gulrot, pastinakk, paprika, potet, purre, sellerirot, reddik, mangold, rødbeter, salatskål, sukkererter, asparges, spinat, stilkselleri, tomater, hvitkål og zucchini. Blant fruktene har du: rabarbra, fersken, rips, melon, nektarin, kirsebær, stikkelsbær, jordbær, bringebær, blåbær, plomme, pære.

BAKEREN OG KOKKEN JOBBER FOR EN BÆREKRAFTIG UTVIKLING

Hos oss i Bakeren og Kokken er kvalitet i fokus og vi velger både leverandører og produkter med omhu.
Produktene vi selger skal være brukbare i generasjoner, de skal kunne repareres og skulle du gå lei av et
produkt du har kjøpt hos oss, skal du kunne gi bort det slik at det kan leve videre i neste husholdning.

Trygghet
Alltid 365 dagers angrerett
Gratis levering ved kjøp over 600 kr.
Autoriseret verksted
Offisiell forhandler av alle merker
Bruk for hjelp?
Vi sitter klar ved telefonen, husk at du også kan sende oss en epost ved å klikke på linken under.