Som en av Nordens ledende nettbutikker av kjøkken- og matlagingsprodukter har vi et omfattende ansvar for å redusere vår påvirkning på verden rundt oss og fremme en bærekraftig utvikling. Med produkter av høy kvalitet, førsteklasses service og et engasjement for klima, miljø og sosiale spørsmål, er målet vårt å drive en ansvarlig virksomhet og hjelpe kundene våre med å lykkes på kjøkkenet.
I Bagaren og Kocken har vi fokus på kvalitet og velger både leverandører og produkter med omhu. Produktene vi selger skal kunne brukes i generasjoner, de skal kunne repareres, og hvis du mot formodning skulle gå lei av et produkt du har kjøpt hos oss, skal du kunne gi det bort slik at det kan leve videre i neste husholdning.
Vi har valgt å ikke snakke om bærekraftig forbruk fordi alt forbruk bruker ressurser, men vi snakker om bevisst forbruk som en måte å ta ansvar for å forsøke å redusere ressursforbruket og sløsingen.
For oss betyr bevisst forbruk å bruke ting på en ansvarlig måte. Det kan bety å tenke langsiktig, evaluere behov og ta informerte valg. Det kan også bety å investere mer i et produkt som varer lenger, som kan repareres og kanskje har en høyere annenhåndsverdi, eller å søke det beste mulige alternativet når det gjelder produksjonsprosesser eller materialvalg.
Et viktig skritt i arbeidet med å bli mer ansvarlige er å være åpne om hva vi gjør, hvilke utfordringer vi står overfor, og å være lydhøre for hvordan vi kan utvikle virksomheten vår. Å redusere vår negative innvirkning på verden rundt oss er ikke noe vi noen gang vil bli ferdige med. Det er noe vi jobber med hver dag og på tvers av hele organisasjonen for å gjøre en størst mulig forskjell til det bedre.
Charlotta Svarfvar er innkjøps- og bærekraftssjef på Bakeren og Kokken som mener at bærekraft er grunnleggende for selskapets license to operate.
– Kundene forutsetter at bedrifter tar ansvar for sin drift og at miljø og bærekraft finnes som en hygienefaktor på agendaen. Vi har allerede bevisste kunder i dag og det er et skifte i betalingsviljen for mer bærekraftige valg. Nye generasjoner stiller høyere krav og vi må tenke langsiktig, sier Charlotta.
Siden hun startet å jobbe i Bakeren og Kokken i 2020, har hun tatt bærekraftsarbeidet til et nytt nivå. Fokuset er innkjøpsrelatert, det å stille krav til leverandørene både når det gjelder sosial og miljømessig bærekraft.
– Når vi legger ut nye produkter for salg, ønsker vi å være sikre på at de produseres under trygge og rettferdige forhold og vi ønsker å jobbe proaktivt når det gjelder produktinnhold og produktsikkerhet. Vi har utviklet etiske retningslinjer som alle våre leverandører må signere. Den inneholder grunnleggende krav vi stiller til våre partnere, inkludert nulltoleranse for barne- og tvangsarbeid, bestikkelser og arbeid for retten til fagforeningsengasjement og rettferdig lønn.
Det er viktig å hele tiden gjøre forbedringer
Et område som ofte diskuteres når det gjelder e-handel er transport, og her jobber vi hele tiden med å utvikle nye løsninger for å effektivisere logistikken og redusere utslippene våre. Men det er forbedringspotensial og Charlotta sier at det viktige i bærekraftsarbeidet er å jobbe for å kunne hele tiden gjøre forbedringer – store som små.
– En viktig sak og en utfordring for oss som e-handlere er hvordan vi kan optimalisere transportene våre. Mens vi ønsker å minimere mengden supplerings- og emballasjemateriale, må vi være sikre på at vinglass og tallerkener ikke går i stykker under transporten. Forpakningsmaterialet må også gradvis fases over til mer miljøvennlige alternativer.
Hjelpe kunder med å ta beviste valg
Etter hvert som nettsalget øker, har den høye returneringsgraden når det gjelder moteprodukter som sko og klær, kommet i fokus.
Hva gjør Bakeren og Kokken for å håndtere returer så bærekraftig som mulig?
– Vi får bare noen få prosentenheter i retur, det er vi takknemlige for. Den lave returgraden er selvsagt knyttet til vårt sortiment. Vi selger premiumprodukter med lang levetid, kvalitet er en superviktig kjerneverdi. Hvis det likevel skjer at et produkt har gått i stykker av en eller annen grunn, prøver vi så langt det er mulig å reparere det gjennom et av våre autoriserte verksteder.
Produkter med mindre defekter som returneres blir samlet opp og hentes av GIAB - Godsinlösen AB, som gjør dem fine igjen og selger dem videre. Dette er et nystartet samarbeid som Bakeren og Kokken tester i enkelte kategorier.
– Ved hjelp av GIAB øker vi levetiden på produktene, en sirkulær tenkning som passer våre verdier. Charlotta understreker at bærekraftsarbeid er langsiktig, at det handler om å hele tiden ta små steg mot forbedring.
– I fremtiden vil vi utvikle vår bærekraftskommunikasjon og fortsette å jobbe for å hjelpe kundene våre til å ta beviste, mer bærekraftige valg. Ved å snakke mer om bærekraft og kunne veilede kundene våre, kan vi igjen stille tydeligere krav til våre leverandører og dermed ta større ansvar for produktene vi selger.
Hos Bakeren og Kokken er kvalitet et nøkkelord som gjennomsyrer hele vårt sortiment.
Et produkt av god kvalitet skal oppfylle forbrukerens forventninger, være trygt, pålitelig og enkelt å bruke samtidig som det skal vare og kunne brukes lenge. Kvalitet handler også om produktets miljøpåvirkning gjennom hele dets livssyklus som inkluderer materialvalg, produksjonsprosesser og om det er enkelt å reparere og resirkulere.
Hos Bakeren og Kokken er kvalitet et nøkkelord som gjennomsyrer hele vårt sortiment.
Et produkt av god kvalitet skal oppfylle forbrukerens forventninger, være trygt, pålitelig og enkelt å bruke samtidig som det skal vare og kunne brukes lenge. Kvalitet handler også om produktets miljøpåvirkning gjennom hele dets livssyklus som inkluderer materialvalg, produksjonsprosesser og om det er enkelt å reparere og resirkulere.
Størstedelen av produktene vi selger kjøpes fra eksterne leverandører og et produkts verdikjede er ofte lang og kompleks med flere leverandører involvert - fra råvare til ferdig produkt. For å redusere risikoen knyttet til manglende sporbarhet og åpenhet i produksjonen, har vi utviklet klarere retningslinjer for våre leverandører og samarbeidspartnere i form av en mer omfattende innkjøpsavtale og etiske retningslinjer som fokuserer spesifikt på risiko knyttet til produksjon.
Gjennom våre etiske retningslinjer kan vi samarbeide med våre partnere for å respektere menneskerettighetene og gi et trygt og sunt arbeidsmiljø gjennom hele forsyningskjeden, samtidig som vi sikrer at produktene vi selger er produsert under rettferdige forhold og er trygge å bruke. Våre etiske retningslinjer er basert på globale konvensjoner og deklarasjoner sammen med nasjonal lovgivning og stiller krav til bl.a.
Som produsenter og forhandlere har vi et ansvar for å sikre at vårt sortiment oppfyller lovkrav og at produktene er trygge å bruke. Vi selger produkter i flere ulike kategorier som omfattes av lovkrav og bransjestandarder på områder som inkluderer produktsikkerhet knyttet til blant annet elsikkerhet og fravær av uønskede kjemikalier både i produksjon og i ferdige produkter.
For å sikre at produktene vi selger lever opp til gjeldende lover og retningslinjer, jobber vi forebyggende sammen med våre leverandører og samarbeidspartnere. Vi risikovurderer vårt sortiment ut fra produktenes egenskaper og sikrer at vi stiller relevante krav til produktene i forbindelse med vårt kjøp av dem. For risikoprodukter ber vi om dokumentasjon som beviser at produktet oppfyller våre krav til produktsikkerhet.
Kjemikalier finnes overalt rundt oss, og de fleste av dem er helt ufarlige for både mennesker og miljø. I mange tilfeller kan tilsatte kjemikalier forbedre egenskapene til et produkt, og i noen tilfeller er de helt avgjørende for at noe skal fungere. Selv om kjemikalier kan ha en rekke positive eller ønskelige effekter, kan de også være skadelige for helsen vår eller for miljøet.
Bruken av kjemikalier som kan utgjøre en risiko for mennesker og miljø, reguleres blant annet av REACH-forordningen (REACH står for Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals). I henhold til REACH skal alle kjemikalier som produseres og brukes i EU, registreres og evalueres for å beskytte mennesker og miljø.
REACH-forordningen er omfattende, men til tross for dette er det i dag mangel på informasjon om mange kjemikalier og deres langsiktige påvirkning på oss og verden rundt oss. Derfor arbeider vi i Bagaren och Kocken etter føre-var-prinsippet.
Det betyr at vi er oppmerksomme på og unngår kjemikalier som kan være skadelige, men som ennå ikke er forbudt av loven.
Selv om det i dag kun er noen få PFAS-stoffer som er regulert, er det forskning som tyder på at flere PFAS-stoffer er skadelige for både menneskers helse og miljøet. Utfasing av PFAS er dermed en viktig del av EUs kjemikaliestrategi og det forventes strengere lovkrav til PFAS i fremtiden.
Ut fra føre-var-prinsippet jobber vi for å unngå kjemikalier som kan være skadelige. For å redusere risikoen for at våre produkter inneholder mulige helse- eller miljøskadelige stoffer og for å være forberedt på mer omfattende lovverk, er vårt mål å fase ut PFAS fra vårt sortiment.
Vi ser samarbeid på tvers av bransjer mellom bedrifter, leverandører, forskere, myndigheter og organisasjoner som et viktig skritt for å få fart på utfasingen av PFAS, og har derfor valgt å signere oppropet No To PFAS innenfor rammen ChemSecs initiativ PFAS Movement.
PFAS Movement samler selskaper som arbeider for at alle PFAS-kjemikalier skal omfattes av EUs kjemikalielovgivning, og som har bestemt seg for å ta grep ved å fase ut PFAS fra sin egen produksjon og leverandørkjede.
Det vil ta tid og tålmodighet å nå målet om å fase ut PFAS. Det er et omfattende arbeid å kartlegge forekomsten av PFAS og finne egnede alternativer, og det må tas hensyn til hele produktets livssyklus, fra design og produksjon til resirkulering og destruksjon.
Jo mer vi etterspør PFAS-frie produkter og produksjonsmetoder, desto raskere vil industrien endre seg. Vi håper derfor at flere bedrifter og organisasjoner vil slutte seg til initiativet om å samarbeide for å fjerne PFAS fra verdikjeden sin.
Selv om det i dag kun er noen få PFAS-stoffer som er regulert, er det forskning som tyder på at flere PFAS-stoffer er skadelige for både menneskers helse og miljøet. Utfasing av PFAS er dermed en viktig del av EUs kjemikaliestrategi og det forventes strengere lovkrav til PFAS i fremtiden.
Ut fra føre-var-prinsippet jobber vi for å unngå kjemikalier som kan være skadelige. For å redusere risikoen for at våre produkter inneholder mulige helse- eller miljøskadelige stoffer og for å være forberedt på mer omfattende lovverk, er vårt mål å fase ut PFAS fra vårt sortiment.
Vi ser branschöverskridande samarbeten mellan företag, leverantörer, forskare, myndigheter och organisationer som ett viktigt steg för att skynda på utfasningen av PFAS och har därför valt att skriva under uppropet No To PFAS inom ramen för ChemSecs initiativ PFAS Movement.
PFAS Movement samlar företag som verkar för att samtliga PFAS-kemikalier ska omfattas av EU:s kemikalielagstiftning och som har beslutat sig för att vidta åtgärder genom att fasa ut PFAS från sin egen produktion och leveranskedja.
För att lyckas med målsättningen att fasa ut PFAS krävs tid och tålamod. Det är ett omfattande arbete att kartlägga förekomsten av PFAS och att hitta lämpliga alternativ med hänsyn till produktens hela livslängd, från design och produktion till återvinning och destruering.
Ju fler vi är som ställer krav på PFAS-fria produkter och tillverkningsmetoder, desto snabbare kommer industrin att ställa om. Därför hoppas vi också att fler företag och organisationer ansluter sig till initiativet för att tillsammans arbeta för att få bort PFAS ur sin värdekedja.
For at du, eller neste eier, skal kunne bruke et produkt lengst mulig, er det viktig at det tar vares på, på riktig måte.
Gjennom våre guider ønsker vi å dele med deg våre beste tips om hvordan du kan vedlikeholde dine produkter for å gi dem en lang levetid.
For at du, eller neste eier, skal kunne bruke et produkt lengst mulig, er det viktig at det tar vares på, på riktig måte. Gjennom våre guider ønsker vi å dele med deg våre beste tips om hvordan du kan vedlikeholde dine produkter for å gi dem en lang levetid.
Finner du ikke informasjonen du leter etter? Vår kundeserviceavdeling er eksperter på vårt sortiment og kan hjelpe
deg med tjenester som forlenger produktets levetid. Du kan nå dem her.
Finner du ikke informasjonen du leter etter? Vår kundeserviceavdeling er eksperter på vårt sortiment og kan hjelpe deg med tjenester som forlenger produktets levetid. Du kan nå dem her.
Et viktig skritt i vårt arbeid for å ta større ansvar er å være transparente om hva vi gjør, hvilke utfordringer vi møter og å være oppmerksomme på hvordan vi kan utvikle vår virksomhet. Å jobbe med å redusere våre negative innvirkninger på omverdenen er ikke noe vi noen gang vil bli ferdige med. Det er noe vi jobber med daglig og innenfor hele organisasjonen for å kunne gjøre størst mulig forskjell til det bedre sammen. I arbeidet fremover er din mening viktig! Vi vil gjerne høre dine innspill, så ikke nøl med å kontakte oss hvis du har tilbakemeldinger eller tanker.
Du kan nå oss via [email protected]
Et viktig skritt i vårt arbeid for å ta større ansvar er å være transparente om hva vi gjør, hvilke utfordringer vi møter og å være oppmerksomme på hvordan vi kan utvikle vår virksomhet. Å jobbe med å redusere våre negative innvirkninger på omverdenen er ikke noe vi noen gang vil bli ferdige med. Det er noe vi jobber med daglig og innenfor hele organisasjonen for å kunne gjøre størst mulig forskjell til det bedre sammen. I arbeidet fremover er din mening viktig! Vi vil gjerne høre dine innspill, så ikke nøl med å kontakte oss hvis du har tilbakemeldinger eller tanker.
Du kan nå oss via [email protected]