Kjøkkenutstyr & design på nettet
Gratis frakt over 500 kr.
Rask levering
365 dagers angrerett
Handlekurv Kurv 0 kr Handlekurven er tom
0
Legg i handlekurven
enheter
Handlekurv Kurv Vis handlekurv Gå til kassen Handlekurven er tom
0
Legg i handlekurven
enheter
Handlekurv Kurv 0 kr Handlekurven er tom
0
Legg i handlekurven
enheter
Handlekurv Kurv Vis handlekurv Gå til kassen Handlekurven er tom
0
Legg i handlekurven
enheter

Det er mange spennende retter å prøve for deg som har bestemt seg for å spise
mer vegetarisk, men hvis det føles skummelt, kan vi fortelle at vegetarisk husmannskost
er en fin mulighet og er slett ikke komplisert! Den viktigste delen av en matrett trenger ikke
å være selve råvaren, men heller smak og utførelse. Prøv å ta de klassiske rettene du vanligvis
lager og bytt ut kjøttet med et vegetarisk alternativ. I dag har substituttene og teknikken
for å tilberede fleksitariansk mat utviklet seg så mye at det er enklere enn du tror.

Boost deg selv med belgfrukter

Det er mange grunner til å spise mer bønner, linser og erter. De er proteinrike, billigere og kan varieres i det uendelige. Supergodt å blande i gryter og supper eller som et flott tilskudd til høstsalaten, og tilsetter du bønner eller linser i deigen blir brødet enda mer saftig og næringsrikt. Hvis du ikke orker å bløtlegge og koke de selv, finnes det nok av varianter på boks eller i papiremballasje.

Mer av brokkolien og gulroten!

I dag brukes bare en tredjedel av en brokkoliplante, selv om en stor del av den er fullt spiselig og nyttig, inkludert stilk og blader. Stilken er veldig god å skjære opp og woke - med en herlig tyggemotstand. Koker du den, må den kokes en stund lenger enn bukettene. I USA selges brokkoliblader som sitt eget fullverdige produkt. Gulrottoppene kan lages til en god pesto.

Tre tomattips!

1. Kok en chutney, gjerne på en blanding av røde, gule og grønne tomater. Perfekt til ostetallerkenen.
2. Lag tomatsyltetøy smaksatt med sitron og ingefær. Perfekt til scones og grovt fullkornsbrød.
3. Frys ned de grovhakkede tomatene. Perfekt å blande inn i den vegetariske sausen eller i vinterens gode gryteretter og slow cooks. Du kan også dele dem og tørke dem i ovnen.

VERKTØYTIPS

Mandolin

Skaff deg en allsidig mandolin og kutt alt - kål, rotgrønnsaker og andre grønnsaker - veldig tynt, så blir de seende ut akkurat som salatblader.

Trykkoker

Behold flere av de viktige næringsstoffene i maten og spar mye tid med en trykkoker – noen ganger over 80 % av den normale koketiden!

Grønnsakskniv

En grønnsakskniv har en avrunding som gjør at den kan beveges i vuggende og kontrollerte bevegelser, noe som fører til enkel grønnsakshakking!

OPPSKRIFTER

Ovnsbakte middelhavsgrønnsaker og halloumi

Samle alle ingrediensene til en komplett middag på et stekebrett og la ovnen gjøre all matlagingen!

Du trenger:

4 porsjoner

  •      500 g små poteter
  •      4 gulrøtter
  •      2 røde paprika
  •      1 squash
  •      1 hel hvitløk
  •      1 økologisk sitron, vasket
  •      2 kvister fersk rosmarin
  •      4 ss kaldpresset olivenolje
  •      Havsalt og nykvernet sort pepper
  •      250 g halloumi
  •      12 svarte kalamata-oliven, uten kjerne

 

Til servering

  •      Ruccola eller blandede salatblader
  •      Ristede pinjekjerner
  •      Havsalt og nykvernet sort pepper
  •      Kaldpresset olivenolje
  •      Balsamicoeddik

Fremgangsmåte:

  1. Forvarm ovnen til 200° og gjør klar et stekebrett med bakepapir. Skjær poteter, gulrøtter, paprika og squash i rimelig store biter, del hvitløken på midten og skjær sitronen i tynne skiver. Legg alt på brettet og tilsett rosmarin. Ringle over olivenolje, smak til med salt og pepper og bland godt. Stek i ovnen i 25-30 minutter eller til grønnsakene er nesten møre.
  2. Bryt halloumien i rimelig store biter og dryss den over grønnsakene sammen med oliven. Sett ovnen på grillmodus, øk varmen og grill alt i 5-10 minutter eller til osten og grønnsakene har myknet og blitt gyllenbrune.
  3. Server de ristede grønnsakene toppet med en håndfull ruccola og noen pinjekjerner. Smak til med salt og pepper og dryss over litt olivenolje og balsamicoeddik.

Friterte poteter med basilikum, parmesan, solsikkefrø, strimlet løk og spinat

Du trenger:

4 porsjoner

  •      600 g faste poteter, i grove skiver
  •      2 fedd hvitløk, fint revet
  •      1 potte basilikum, plukkede blader
  •      50 g babyspinat
  •      100 g revet parmesanost
  •      1 dl solsikkekjerner, ristet
  •      1 rødløk, finskivet
  •      3 ss presset sitronsaft
  •      Frityrolje
  •      Salt

Fremgangsmåte:

  1. Ha hvitløken i en bolle.
  2. Friter potetene i olje i en kjele eller stekepanne til de er sprø og gjennomstekt.
  3. Tilsett hvitløken. Rør rundt og tilsett de andre ingrediensene unntatt sitronsaft og salt.
  4. Bruk varmen i potetene og legg i salaten for å få frem alle dufter og smaker.
  5. Smak til med salt og sitronsaft.

Vegetarisk lasagne

Du trenger:

4 porsjoner

  •      2 squash
  •      1 aubergine
  •      200 g sopp, f.eks. østerssopp
  •      Litt olivenolje
  •      2-3 fedd hvitløk, hakket
  •      Salt
  •      6-8 ferske lasagneplater
  •      250 g ricotta
  •      1 ball bøffelmozzarella (125 g)
  •      Timian til pynt

Tomatsaus

  •      1 løk, hakket
  •      2 fedd hvitløk, hakket
  •      Oliven olje
  •      Ca. 600 g knuste tomater
  •      1 håndfull frisk timian, hakket
  •      Salt og pepper
  •      1 klype sukker

Fremgangsmåte:

  1. Skjær squash og auberginen i tynne, avlange skiver. Del soppen i mindre biter. Stek squash, aubergine og sopp gyllenbrune sammen med hvitløken. Smak til med salt.
  2. Tomatsaus: Varm olje i en kjele. Stek løk og hvitløk. Tilsett knuste tomater og la blandingen småkoke i 10 minutter. Tilsett hakket timian og smak til med salt, pepper og sukker.
  3. Sett ovnen på 180 grader. Fordel litt tomatsaus i bunnen av en ildfast form. Legg på et lag med lasagneplater og 1/3 av tomatsausen. Topp med halvparten av ricottaen, legg deretter et nytt lag med lasagneplater.
  4. Gjenta trinnene, avslutt med tomatsaus. Fordel mozzarellaen og resten av ricottaen på toppen, stek lasagnen i ovnen i ca 40 minutter. Pynt med timian og server umiddelbart.
Trygghet
Alltid 365 dagers angrerett
Gratis levering ved kjøp over 500 kr.
Autoriseret verksted
Offisiell forhandler av alle merker
Bruk for hjelp?
Vi sitter klar ved telefonen, husk at du også kan sende oss en epost ved å klikke på linken under.