Rörstrand det nest eldste porselenvaremerket i Europa og ble grunnlagt i 1726. Helt siden starten har varemerket stått for kvalitet og håndverk. Rörstrand tilbyr porselen i et unikt og vakkert design med alt fra kobber, kopper, tefat til tallerkener og skåler samt hele serviser. Ambisjonen er å skape individuelle serviser med et unikt design.
At de fortsatt i dag er en porselen aktør å regne med har ikke gått noen forbi. Suksessen virker som at det ligger i deres kunnskaper om å kombinere to veldig viktige ingredienser i formgivningen. Dels innsikten om at hver tid har sin egen stil og dels fordi kvalitet innebærer at noe skal holde og fungere over lang tid.
Allerede på 1740-taller startet Rörstrand å lage egne tidstypiske mønster. Det internasjonale gjennombruddet kom år 1900 i Paris på verdensutstillingen. Da var det praktfulle serviser og urner i jugendstil som dominerte varemerket.
I 1930 skaper Louise Adelborg den klassiske porselensserien som vi kjenner i dag som Swedish Grace (tidligere var det under navnet “grand old lady”). Det drøyer ikke mer enn to år før Rörstrand kan legge til ytterligere en suksess i sitt utbud i og med serien Ostindia. Mønsteret har blitt designet med inspirasjon fra en del porselen som har blitt reddet fra Ostindiefararen Götheborg.
På 1950-tallet har Rörstrand bundet en rad kunstnere og formgivere til seg. En av dem, Marianne Westman, utmerker seg med sin lekfulle stil og det er hun som skaper det så ufattelig populære porselenet Rörstrand Mon Amie.
Det er lett å finne seg favoritter blandt Rörstrands mange porselenserier. Varemerket fortsetter å utvikles og lykkes hele tiden med å skape nye trender. Ikke minst til 80-års jubileumet av Rörstrand Ostindia med en oppdatert og verdsatt slektning - Ostindia Floris.
Mon Amie
Det var en regnfull sommerkveld i slutten på 1940-tallet som Marianne Westman satt og tegnet på en vakker liten hvit blomst. Hennes studier ved Konstfack var nesten ferdige og etter eksamen var det nøyaktig denne blomsten som ble grunnlaget for det senere hyllede mønsteret Mon Amie. I 1952 tok lanseringen av porselenserien Mon Amie plass og da hadde den tidligere hvite blomsten i stedet fått sin karakteristiske koboltblå nyanse.
Serviset Swedish Grace skaptes av Louise Adelborg. Ved lanseringen i 1930 var den under et annet navn, nemlig Nasjonalserviset. Mønsteret utgjøres av et hvetekorn som svaier i sommervinden. I dag er serviset veldig populær og tidløst stilikon. Rörstrand Swedish Grace finnes i mange farger som gjør valgene større. For den kreative som liker å mikse og blande er det et herlig servise å duke med både til hverdagen og fest.
Inspirasjonen til Rörstrand Ostindia strekker seg langt bak i tiden. Året var 1746 og Ostindiefararen Götheborg var på vei hjem fra sin ferd til Kina når den dessverre gikk ned utenfor Göteborg. Når lasten ble berget havnet en liten bit fra en tallerken i et skap hos Rörstrand. Daværende sjef Knut Almströms hustru fikk synes på biten og skal ha sagt “Knut, jeg synes du skal lage noe av dette”. I 1932 skaptes mønsteret til det nå mer klassiske mønsteret. Ostindia har blitt stemt til århundredes servise av folket.
Feltspatsporselen: Produkter fra Rörstrand lages ofte av feltspatsporselen som er et ekstremt holdbart materiale. Teknikken minner mye om den som ble brukt i Kina allerede på 900-tallet. I Europa kom det fram for første gangen i starten på 1700-tallet i Meissen. Først påføres en glasur som smelter ved 1400°C under brenningen og danner et blankt belegg. Det siste steget er våtpoleringen, en prosess for å minske friksjonen mellom tallerkene når de stables på hverandre. Feltspatsporselen er hvitt med et hint av gråblå og er noe gjennomsiktig ettersom massen inneholder glass. Tre Rörstrand serier som er laget med feltspatsporselen er Mon Amie, Ostindia og Swedish Grace.
Vitroporselen: Vitroporselen har en varm, hvit tone som drar seg mot kremhvit. Akkuratt som feltspatsporselen er dette veldig holdbart. Rörstrand Pergola, Inwhite og Inblue er alle laget av vitroporselen.
Stengods: Höganäs Keramikk er klassiske stengods fra Rörstrand. Materialet er sterkt, men mer porøst enn porselen. Avhengig av brenningsteknikk har stengods en grå eller brun grunnfarge.