SOTO ble grunnlagt allerede i 1978 og har siden den gang spesialisert seg på innovative stormkjøkken og brennere. Målet er å produsere produkter som gir maksimalt holdbare flammer, på så kort tid som mulig. Grunnleggeren Hajime Yamamoto jobbet i begynnelsen på en fabrikk i Japan som lager brennere, der temperaturen i området kunne falle helt ned til -40 grader. På det tidspunktet kunne forhåndsvarmingen av en brenner ta opp til 3 minutter. Deretter innså han viktigheten av å redusere oppvarmingstiden og samlet sammen en gruppe med ingeniører og kreative sjeler for å jobbe sammen, for å finne en standard funksjon der oppvarmingen kun tar mellom 15 - 30 sekunder under ekstremt kalde værforhold.
I 1990 skapte SOTO en pocket versjon av den populære Shinfuji brenneren som ble en bestselger med en gang i hele Japan. I 2010 ble virksomheten introdusert til det globale markedet under navnet SOTO Outdoors, ettersom navnet Soto betyr “utendørs” på japansk. Helt siden det har virksomheten vunnet flere fine industripriser for deres stormkjøkken og brennere. Produktene selges ofte til områder der værforholdene er ekstreme, nettopp på grunn av de nøye utvalgte materialene av høy kvalitet og den uslåelige funksjonaliteten.