Kjøkkenutstyr & design på nettet
Gratis frakt over 600 kr.
Rask levering
365 dagers angrerett
Handlekurv Kurv 0 kr Handlekurven er tom
0
Legg i handlekurven
enheter
Handlekurv Kurv Vis handlekurv Gå til kassen Handlekurven er tom
0
Legg i handlekurven
enheter
Handlekurv Kurv 0 kr Handlekurven er tom
0
Legg i handlekurven
enheter
Handlekurv Kurv Vis handlekurv Gå til kassen Handlekurven er tom
0
Legg i handlekurven
enheter

Matlagning utendørs fortsetter å ta fart, bærekraftig og lokalprodusert blir stadig viktigere og det
glade farger er tilbake! Vi har samlet de viktigste trendspaningene innen matlaging, spisestue og
kjøkkenet 2023! Se hva ekspertene og våre egne produktspesialister tror om året som kommer.

EKSPERTPANELEN

Emilia Nilsson (@emilianilssons)

Bonden fra Norrland - Emilia Nilsson - tok hjem bronsemedaljen i Sveriges Mesterkokk 2019. En skikkelig proff på kjøkkenet!

Thomas Alcayaga (@thomas.alcayaga)

Thomas driver matbloggen Madetmere hvor han byr på gode oppskrifter og inspirasjon!

Johannes Örnemark (@ornemarksmat)

Johannes inspirerer å utforske mat/drikke fra alle verdenshjørner og har råvaren i fokus.

Johanna Andersson & Caroline Wilbois (@dietistensval)

Johanna og Caroline er oppskriftsskapere, foredragsholdere og registrerte kostholdseksperter med mottoet «å legge til i stedet for å ta bort».

Pontus Karén (@pontus.karen)

En kokk med 16 års erfaring fra restaurantkjøkkenet som nå har gått over til «utemat-skaper». Han inspirerer til mer utendørs matlaging og flere naturopplevelser.

ASIATISK

Sushi! Med respekt overfor kylling og taco, men er det ikke på tide med en ny fredagstradisjon? For de som vil ha noe smakfullt, sosialt og kreativt kan jeg anbefale å lage sushi sammen. Sushi er også sunt, mettende og relativt klimasmart. Variasjonene og kreativiteten er uendelig, noe som muntrer oss opp.

Jeg tror vi kommer til å spise mer asiatisk mat. Vi har spist mye sushi, thaimat og kinamat. Men jeg tror faktisk vi kommer til å fordype oss i asiatisk mat med fokus på koreansk og japansk, som er mye mer enn bare sushi. Og slik vil kinesisk mat komme i søkelys, men mer utviklet enn bare vårruller og soya.

SOSIAL MAT

Dele måltidet – I bekymringstider har vi ofte økt lengsel etter å samles og føle fellesskap, og mat forener. Vi kommer til å se flere måter å samles rundt måltidet på og derav kommer vi til å spise mat som vi kan dele. Taco er en absolutt favoritt, men også fingermat servert på store skjærebrett, pizza vi lager sammen og selvfølgelig forskjellige salater. I tillegg vil vi gjerne ha kjappe og enkle oppskrifter som «middag på et kvarter», men det betyr ikke at vi ikke kan bruke litt ekstra tid på å sette oss ned og nyte maten, gjerne i godt selskap.

MER MAT UTENDØRS

Mange er nok enige i at mat smaker best ute. Hvorfor tror vi ellers at en grillpølse og en kopp varm sjokolade er det beste som finnes når vi sitter i en oppgravd snøfonn med de første solstrålene på kinnene, men den samme pølsa hjemme på kjøkkenet ikke er det samme. Det handler om miljøet så klart! Vi er også ofte flinkere til å spise mer bevisst når vi spiser ute, og med økt bevissthet eller mindfulness som vi også kan kalle det, smaker maten ofte mye bedre. Å spise ute fikk et skikkelig løft under pandemien, da den eneste måten å sees for mange var ute. Mange fikk øynene opp for å spise ute og vi kommer til å se mer av enkle utefrokoster i nærområdet og vennekaffe i skogen, men også stormkjøkken, ildfat og mat over åpen ild vil være på topplista.

Bekvemmelighet - Nye produkter dukker opp daglig for å forenkle og effektivisere matlaging utendørs. Noen favoritter som skaper nye ting hele tiden er merker som Satake og Kockums Jernverk.

Mat over åpen ild. Jeg tror vi kommer til å ha enda mer fokus på friluftsliv og natur. Alt koster penger, og akkurat nå føles det kanskje som om alt koster litt ekstra. Da kan det føles avslappende å komme seg ut i frisk luft. Det er helt gratis å gå ut i skogen, plukke sopp osv.

2023 vil by på mer utendørs matlaging og sunn mat av rene råvarer laget fra bunnen av. Også flere tips om selvhusholdning, ettersom flere og flere vil dyrke sine egne råvarer og ønsker å ta vare på de til vinteren. Så min trendspaning er back to basic - matlaging fra bunnen av med ekte råvarer!

EN ØKONOMISK TANKEGANG

Mer klassisk med fokus på tilbehør! – Siden vi lever i inflasjon og enorme ekstrakostnader som slår direkte på lommeboken vår, ser jeg at trenden med klassisk husmannskost komme tilbake. Enklere, billigere, men virkelig gode retter som også kan serveres utendørs. Jeg ser også at fokuset flyttes fra kjøttet til salater, potetkaker og ferskt tilbehør.

Pris, tid og kvalitet. Dessverre blir det nok den største trenden i år. Jeg tror fokuset vil ligge på god kvalitet – men billig og raskt. Så kanskje mindre slowcooking av dyre råvarer. Jeg mener fortsatt at matlagingen må få ta sin tid, akkurat som gjæring, men med lite strømforbruk som mulig i prosessen. Vi kommer også til å velge ingredienser som kan tilberedes raskt, og bruke metoder som er tidseffektive. Et stort fokus vil være penger.

Billigere mat – Ut ifra dagens situasjon med lavkonjunktur, uro, høye strømpriser og inflasjon, tvinger nordmenn til en ny atferd. "I gode tider vil man satse på noe nytt, i tøffe tider må man tilpasse seg." Jeg tror billigere mat som pasta, gryteretter og supper vil bli mer populært. Det positive med dette er at denne maten kan være supergod hvis man anstrenger seg litt.

Pasta - Pasta har vært i fokus både hjemme og på restauranter de siste årene. Nordmenn er veldig glade i pasta og italiensk mat. Feedene våre vil bli fullstendig bombardert med håndsveivde pastamaskiner, ravioli former og for noen til og med elektroniske pastamaskiner som kan lage makaroni og penne.

Comfort food - Med en nåværende uro rundt krig, pandemi og økte matpriser, vil comfort food fortsatt ha en plass i våre hjem. I tider med bekymring rundt oss vil vi spise mat som føles bra, som vi kjenner igjen og som er trygg. Vi tyr til kjente retter, kanskje mat som vi spiste da vi var yngre, og velger mer basisråvarer. Både fordi kjent mat gir en trygghetsfølelse, men også på grunn av muligheten for å kunne spise billigere.

 

FOR MILJØETS SKYLD

Plantebasert – Trenden med å redusere forbruket av både dyrt og mindre klimavennlig kjøtt fortsetter. Det føles som om klimakrisen nærmer seg og å velge mer plantebasert på tallerkenen føles som en selvfølge. Vi får flere og flere alternativer til kjøtt, samtidig som vi lar grønnsakene spille hovedrollen på tallerkenen og kjøttstykket blir mer som en smakstilsetning. Å velge mer plantebasert vil også være et opplagt valg for helsen, der flere ser fordelen med å redusere animalske produkter for både helse, klima og lommebok.

Mindre svinn – Ettersom matprisene øker, blir matsvinnet også dyrere. Med vitenskapen om at opptil hver tredje pose mat vi tar med hjem havner i søppelkassa, har vi rett og slett ikke lenger råd til å slurve med mat. Verken for miljøet eller lommeboken. Ukentlig planlegging, kjøp av mer bærekraftige grønnsaker, matlaging med det som finnes hjemme og ta vare på rester blir enda viktigere. Vi blir også flinkere til å bruke hele maten (skrell, skall og stilker) og flere blir flinkere til å lukte, smake og se på maten før den går i søpla. Best-før-merket betyr ofte at maten kan spises lenge etterpå. Vinn-vinn for klima og lommebok.

Viltkjøtt - Den store massen er fortsatt kjøttspisere til tross for økt antall flexitarianere. Noe som vi ser mer av i dagligvarebutikker og på nett, er muligheten til å få tak i viltkjøtt. Det markedsføres som en mer bærekraftig, mer lokalt, mer interessant og kanskje smakfullere kjøtt. Satsingen på bra kjøtt vil fortsette å vokse i dagligvarebutikken, hjemme, i restauranten og i markedshallen. Det setter vi pris på!

TRENDY BORDDEKKING & DEKOR

Energismart belysning

Aksenter i rødt, blått og aprikos

Mønster og striper

Legg i handlekurven
Gå til kassen

Andre kunder kjøpte også:

Vis alt tilbehør
Gå til kassen
Trygghet
Alltid 365 dagers angrerett
Gratis levering ved kjøp over 600 kr.
Autoriseret verksted
Offisiell forhandler av alle merker
Bruk for hjelp?
Vi sitter klar ved telefonen, husk at du også kan sende oss en epost ved å klikke på linken under.